Julius Frellsen på Misano til opstart af ETC
Julius Frellsen var afsted til opstarten af European Talent Cup forrige uge, hvor den unge dansker havde nogle udfordrerne dage.
Torsdagens træning startede med regn og banen nåede aldrig at tørre nok til at køre med sliks.
Selvom man var opmærksom på de svære forhold, endte Julius alligevel med et lave et højhastighedsstyrt. Heldigvis skete der ikke det store med hverken Julius eller maskinen, men han havde nu en god forståelse for, hvordan man ikke skulle køre i det pågældende sving.
Julius har efterhånden haft en god andel af styrt og er blev god til at klare dem på udramatisk vis ved at lægge maskinen ned uden de store skader på ham eller maskinen.
Om fredagen havde Julius igen to pas af 40 min til at træne. Første pas var med en våd bane, men andet pas var så tørt, at der kunne komme sliks på Hondaen. Men også her opstod der udfordringer for danskeren.
Julius kørte syv omgange og kom efterfølgende i pit for at få nye dæk på. Da han kørte ud af pitten med lav fart, mistede dækkene pludselig grebet med et mindre styrt til følge. Styrtet kunne teamet ikke forklare, selv da de analyserede data bagefter.
Lørdagen var det tid til de to kval-løb. Første kvalifikation på 40 min var kold, men så tør, at der kunne køres med sliks. Men Julius kunne ikke finde farten og kæmpede bravt, men intet hjalp. Sådan nogle dage kan altid i opstå i racing, hvor man ikke kan få fart i maskinen.
I andet kval-løb gik det heller ikke efter planen, da Julius blev nummer 8 ud af 12 kørere og dermed ikke kvallet direkte videre. Heldigvis havde Julius en sidste chance tidligt søndag morgen med Last Chance-løbet. Her kører alle, der ikke er kvallet ind et løb over 7 omgange.
Nu gjaldt det for Julius om at blive nr.1 eller nr. 2. for at gå videre. Han startede som en af de bagerste med en rigtig dårlig start, men da han fik styr på Hondaen, kørte han de hurtigste tider af alle 17 kørere igennem de 7 omgange og blev nr. 2, og kom derfor med til de to løb, som blev kørt om senere på dagen med start på p30 (sidste placering i startfeltet).
Under første løb havde Julius igen en dårlig start, men kunne arbejde sig op til en p21 gennem løbet. Men han kunne aldrig rigtig få nok fart til at komme fri af den gruppe, som han lå i.
I andet løb havde Julius forsat start nr. 30, mens han pludselig fik tekniske problemer med sin forbremse 1 min før start. Heldigvis blev det fikset i sidste øjeblik af hans mekanikker Giuseppe, inden Julius måtte udgå helt.
Mere spændende kunne det knap nok ikke blive. Julius havde en fin start og kom op foran de kørere, som han kæmpede med i det første løb. Nu kunne han få mere fart på og endte på p16, kun en plads fra sin personlige målsætning om at nå p15 på Misano.
Generelt satser Julius på at ligge i top-10 over sæsonen, og top-5 i de sidste løb. Så der skal øves starter og gerne mere svingfart til, for at målet er realistisk.
Trods de mange udfordringer gik opstarten til ETC ganske godt, når man tænker på, at Julius nu er oppe mod de bedste kørere i verden i hans aldersgruppe, og at han er ny i ETC på nye Pirelli SC2 dæk og på en ny Hondamaskine, som skal håndteres markant anderledes end sidste års KTM.