Motorsport Center Fyn oppe i omdrejninger
Af Steen Pedersen
En tur til ovennævnte anlæg en almindelig trænings-eftermiddag afslørede stor aktivitet og ganske mange mennesker i ryttergården. Virkelig dejligt at opleve for et gammelt FMS-medlem (gennem cirka 50 år) som mig. Efter de mange års kamp omkring Højbjerg, Corona og senest 2,5 års nedlukning pga. juristeri, urimelige/ubegrundede klager og alskens modstand var det virkelig en befrielse at møde flere fra bestyrelsen, som endelig kunne frembringe lidt smil og tro på fremtiden for anlægget og de tilhørende klubber FMS (Danmarks ældste med 100 år næste år) og ASF.
Det solrige efterårsvejr med 25 grader og høj sol, havde trukket anslået 120-130 folk til anlægget i Kærby Mose, heraf nok cirka 45 kørere fordelt på helt små 4-5 årige på minicross banen til over 60 årige på både cross- og asfaltbane. Det var en kanon oplevelse at følge tingene bare spillede, fra cafeteria til de på dagen fremmødte professionelle drone-folk, der foretog nogle imponerende optagelser af alle de fremmødte motorsportsarter. Høre og se mødre og fædre pusle om de små, der skulle bestige deres små – men for dem høje – MX racere var en fornøjelse. Hev man mobilen frem til foto, stillede de lynhurtigt op med en ”thumbs up”. Jamen altså bare super….
Om det var det super gode vejr, der havde hevet andre prominente folk til anlægget for foto- TV-optagelser ved jeg ikke, men straks ved ankomst klokken 14 bemærkede jeg Niels Becker fra High On Cars i gang med et interview foran kamera stående på langsiden. Jeg kender ham ikke, men han er virkelig ”high”, nok ca. 2 meter. Youtuberen Jaxstyle var også tilstede i denne sammenhæng. Adspurgt fortalte Niels Becker lidt om High On Cars samt, at han bl.a havde hjulpet Motorsport Center Fyn og klubberne med høringssvar i processerne vedrørende klagerne mod anlægget.
Således blev 5-6 timer brugt i godt selskab, hvor jeg mødte mange gamle venner og bekendte fra især FMS. Det blev da også til et par samtaler med MX-udvalgsformand Morten Juel Rasmussen og bestyrelsesmedlem Andreas Mikkelsen. Begge gav de udtryk for stor lettelse over den senest vundne sag for 14 dage siden (se tilhørende video, hvor dette omtales).
Ja lettede var de, men også lidt forbeholdne. Forstået på den måde, at lettelsen nu var afløst af en stor succes, og dermed stor arbejdsbyrde, med tilstrømningen af mange deltagere til træning på både asfalt- og MX-anlæggene. Det vil sige at nu var arbejdsbyrden som sådan ikke blevet mindre, bare anderledes. Jeg fornemmede dog på begge, at det trods alt var en mere positiv arbejdsbyrde, som de håbede ville blive lidt mindre, når der efterhånden kom flere til at stå for de mange opgaver.
Og der er meget at lave, det er ikke som før med lidt skovle og en gammel Ferguson traktor. Støjmålingerne er supervigtige, da for meget støj eller forkerte målinger potentielt kan lukke anlægget. Underligt set udefra, at få DB kan få den alvorlige følge for så mange menneskers fritidsinteresse. Anlægget ligger jo klods op af en af DK’s mest befærdede motorveje, ligesom der tæt på også en skydebane og dobbeltsporet landsdækkende jernbane. Ja motorsporten har altid været noget udskældt af mange årsager. Støj, vandsalamandere og andet er – synes jeg – ofte temmelig uberettiget brugt negativt mod motorsporten. Alt dette tænkte de fleste i dag heldigvis ikke på, men glædede sig over de gode forhold på alle planer.
På denne solrige eftermiddag, på et super motorsportsanlæg, støder jeg også ind i to af DMU’s pt største talenter i henholdsvis MX og roadracing. Mads Fredsøe har gjort det super i år, bl.a med topresultat i EMX 125 i Belgien. Han udtalte, at han næste år forventer at køre MX2 på EM-plan. Lige i dag, var han faktisk ude på asfalten på en KTM racer. Men hvad en god MX kører mestrer nærmest alt på 2 hjul…!
Julius Frellsen var også på asfalten, og gav alle andre baghjul på dagen (bortset fra dronen, som ingen kunne matche i fart og manøvredygtighed). Mht at mestre flere arter inden for 2-hjulssport er den unge Julius i øvrigt også ganske habil. Både en skrap 2-takt crosser og en stor supermoto racer står i rummet for trænings-aggregater. På Julius venter store opgaver forude. Northern Talent Cup mesterskabets finale køres på Hockenheim om 10 dage. Han kan vinde det. Derefter er det videre til større og hurtigere klasser i Frankrig og Spanien for løb og test.
Vi ønsker dem begge alt muligt held og lykke fremover.