Nervepirrende tidskørsel afløser VM-lodtrækning

Fra denne sæson indføres en revolutionerende tidskvalifikation i grandprix. Den kører, som sætter hurtigste tid, bliver førstevælger af det startnummer, man tidligere har trukket lod om. I samarbejde med det slovenske ur-firma, Aztorin, er det nye system testet på Vojens Speedway Center.

Af Ib Søby.

Som oftest har det mest spændende ved fredagstræningen op til et VM- grandprix været den lokale borgmester eller hovedsponsors lodtrækning af kørernes startnumre. Det har altid været af stor vigtighed, hvilke heats man mødes i og med hvilke startgates og hjelmfarve.

Nu skal der køres om retten til at vælge startgates. Hermed får fredagens træning en helt ny og spektakulær betydning, der – også mediemæssigt – kan minde om tidskørslerne i Formel 1.

For eksempel har startnummer fem altid været attraktiv, fordi den giver to gange rød hjelm og inderste startgate, ud af de fem gange køreren er på banen inden eventuelle semifinaler og finaler.

– Nu får vi muligheden for at give sig selv et godt udgangspunkt op til det enkelte grandprix. Det er bestemt ikke ligegyldigt, om man har to røde startgates på engangsbaner i fx Cardiff eller Warszawa, ligesom man ved, at to gule startgates på banen i Krsko kan være et problem, siger den danske grandprix stjerne Niels Kr. Iversen.

Fredagstræningen vil givetvis tiltrække flere publikummer, fordi den fremover slutter med den nye og spændende tidskvalifikation.

Man indleder med den frie træning, hvor hver kører har fire ture på banen sammen med to kollegaer – mod fortidens seks ture. Hver motorcykel er udstyret med en lille transponder, som sender signal til tidtagerne.

Klokken 19.00 starter selve tidskørslen, hvor den langsomste kører fra den frie træning kører først og den hurtigste til sidst. Hver kører får 60 sekunder på banen, hvilket typisk vil give tre-fire omgange til at sætte en god tid. Den hurtigste kører bliver førstevælger af de vigtige startnumre, den næst hurtigste blive anden vælger og så fremdeles.

– Det nye tiltag vil også medføre en helt ny strategi i forbindelse med træning og tidskvalifikation. Det bliver noget som kørerne lige skal vænne sig til. Hvordan sætter man bedst en hurtig tid på 60 sekunder, hvornår på træningsdagen er banen bedst, og hvordan er indstillingerne på motorcyklen. Sagt på en anden måde, kan det måske være en fordel at sætte en langsom træningstid, for at få sine 60 sekunder alene, først i kvalifikationen, end omvendt, vurderer Niels Kr. Iversen.

De kørere, som eventuel ikke får sat en tid på grund af tekniske problemer, eller andre forhold, vil efter tidskvalifikationen blive indplaceret i heatskemaet via en lodtrækning, som løbsjuryen foretager på stedet.

Den nye tidskvalifikation kan også blive en gevinst for tv-seerne. For kvalifikationen bliver tilbudt til de tv-stationer, som dækker grandprixserien.

Første gang kan man kan opleve det nye tiltag bliver fredag den 17. maj op til sæsonens grandprix-premiere på Stadion Narodowy i Warszawa. Herhjemme kan man følge tidskvalifikationen for første gang fredag den 6. september, dagen før det danske grandprix i Vojens.