Ny dansk dragracing rekord – pressemeddelelse

Ny verdensrekord for Dansk bygget elektrisk motorcykel, som nu er hurtigst af alle el-køretøjer i verden.

Det danske drag racing team, True Cousins og deres elektriske motorcykel Silver Lightning, er netop vendt hjem efter en både nervepirrende, men også yderst succesfuld indsats på den engelske Santa Pod Raceway under eventet “NOT The Euro Finals”. Her lykkedes det i 3. sidste forsøg (af 9 mulige) at få slået den 8 år gamle rekord over 1/4-mile (402 m) for elektriske køretøjer, der lød på 6,94 sek. Føreren var som altid Hans-Henrik Thomsen, mens det er Glenn E. Nielsen, der har bygget speed-monsteret på batterier, Silver Lightning.

Men der var ikke meget, der tydede på, at det skulle blive til en rekord efter de første 6 forsøg fredag og lørdag. Bedste tid indtil da var 7.15 sek. og banens karakteristik var meget forskellig fra de baner, som teamet er vant til at køre på i Sverige. Fænomenet “tyre shake” (baghjulet deformeres og hopper) var med til at bringe Silver Lightning for langt ud mod siden af banen samtidig med, at der var voldsomme rystelser de første 200 m ned ad banen – begge dele var en forhindring for at komme længere ned i tid.

Tyre shake kan være ret vanskeligt at komme af med, så gode råd var dyre, men heldigvis kom den 10-dobbelte Europamester i Top Fuel Bike, Ian King, teamet til undsætning. Det var nu ikke helt tilfældigt, da Hans-Henrik allerede inden turen til England havde aftalt, at få legenden forbi i pitten for alle tilfældes skyld. Ved at vise Ian video og datalogs kunne han mere præcist forklare team medlemmerne, hvad problemet var og give råd om, hvad der skulle ændres inden de sidste 3 løb om søndagen. En plan for indstillingerne blev aftalt og så var det bare at prøve igen.

Succes!

Og allerede det første løb søndag middag blev til en ny, foreløbig verdensrekord på 6.87 sek. og 307 km/h over stregen! Silver Lightning kunne nu komme på ret kurs langt tidligere og tyre shakes var reduceret så meget, at rekordløbet kunne gennemføres uden dramatik. Det britiske publikum (“kun” ca. 5.000 pga. Corona restriktioner) havde allerede vist sig at være fremragende og de var ellevilde – især efter at have set 6 forgæves forsøg i træk – da rekorden endelig kom, som vedlagte video links også viser.

I øvrigt var mellemtiden på 201 m uofficielt også den suverænt bedste i verden med 4,37 sek og 0-100 km/h klares på ca. 0,9 sek. i løbet af de første 18 meter.

Video link til 1. rekord på 6.87, egne optagelser inkl. mere jubel og super slow motion af Silver Lightning til sidst i viedeoen: https://youtu.be/5AYGS9mT8OA

Efter et kikset forsøg efterfølgende, var det tid til det allersidste forsøg og med håb om en forbedring, blev poweren sat lidt op. Efter en fremragende start med ca. 80 m på baghjulet, kiksede Hans-Henrik en smule, da gashåndtaget gled en smule, så der i 1,5 sek manglede 20% af fuld power. Men alligevel blev rekorden forbedret ganske lidt til 6,86 og 314 km/h. Datalogs viser at tiden med stor sandsynlighed var blevet til en 6,7X tid, men det må vise sig i kommende sæson.

Video link til 2. og endelig rekord løb på 6.86, banens egen dækning, som det blev vist på LIVE streaming: https://youtu.be/afxrOP6352A

Kommentarer

”Vi vil gerne takke ejeren af Santa Pod-banen, Keith Bartlett, for et fremragende arrangement og det britiske publikum, som var meget interesserede og entusiastiske” siger Hans-Henrik, som også nævner, at den hidtidige rekordholder Larry “Spiderman” McBride allerede har sendt lykønskninger, hvilket må siges at være en flot gestus. “Han skrev faktisk, at han ville se os køre en 6,70 tid, så det må vi selvfølgelig prøve på”.

Glenn E. Nielsen var også begejstret for resultatet, men også over banen og forholdene og han udtaler: “Vi er allerede blevet spurgt af banens ejer, Keith Bartlett, om vi vil komme tilbage næste år. Og hvem ved, måske kan vi også have vores andet elektriske drag køretøj med, el-bilen TC-X, som dog først skal igennem en større ombygning i løbet af vinteren.”

Alt i alt et kæmpe resultat, der igen viser, at med teknisk snilde og en stor portion vedholdenhed, kan danskerne gøre sig gældende i verden på mange forskellige måder. True Cousins startede for 12 år siden med den første lille motorcykel med 2 stk 12 volt blybatterier og en effekt på 12 kW – Silver Lightning er ca. 100 gange kraftigere med sin 1,2 MW (1.200 kW) batteripakke.

Teamet har på 7 uger (over 2 events) forbedret deres hurtigste tid fra 7,80 til 6.86, altså næsten 1 sekund, som er en helt vild bedrift i sig selv. Og nu altså de hurtigste på el i denne del af universet – der er dog stadig 1,36 sek til de hurtigste på forbrændingsmotor, Top Fuel Bikes, hvor rekorden er 5,50 sek. Men tiden vil vise os, hvornår og hvor langt man kan komme ned.

Dækning

Interesserede danskere har hele weekenden kunne følge med via LIVE-streaming, men desværre måtte DRs TV-hold melde afbud pga. sygdom, og der er derfor ikke noget indslag i DR 21 Søndag som tidligere udmeldt. Vi har rettighederne til begge videoer og de vedlagte billeder, og alt dette materiale kan anvendes som man vil.

Teamet True Cousins består af to fætre fra København; Udvikler og konstruktør Glenn E. Nielsen og kører samt finansiel ansvarlig Hans-Henrik Thomsen. De to har igennem de sidste 12 år via sponsorer og salg af batterier kunne rejse midler nok til at udvikle og bygge de absolut hurtigste, elektriske motorcykler og biler i verden inden for disciplinen drag racing, hvor det gælder om at man 1 mod 1 accelererer hurtigst muligt, over 201 eller 402 m, ved at komme først over stregen eller opnå den hurtigste tid (ET). Udgangshastigheden er som udgangspunkt sekundær.