2024 bringer en masse nyt for Julius Frellsen

Med to wildcards i hånden har Julius Frellsen haft en spændende forberedelsestid til 2024-sæsonen, som byder på en masse nyt for den unge danske kører.

Julius Frellsen gjorde god figur ved Northern Talent Cup (NTC) i 2023, som udløste to wildcards til European Talent Cup (ETC) med de første løb på Argon banen og Valencia banen i Spanien.

Det betyder i første omgang, at Julius Frellsen skulle finde sig til rette på en ny maskine, da ETC køres på Honda NSF 250R med Bridgestone dæk, hvor mod NTC i 2023 blev kørt på KTM RC4R 250 med Dunlop dæk.

Så en hel anden oplevelse på en endnu mere smidig maskine, der i den grad er designet til ræs.

Og så til den måske største ændring for den ambitiøse dansker, nemlig optagelsen på det spanske team JEG Racing, hvor Julius kommer i selskab med kørere fra både Spanien, Frankrig og Japan.

Julius har dermed også glæden af et professionelt set-up, hvor der er tilknyttet to mekanikere, hhv. en data-analytiker og en affjedrings-ekspert til at optimere på maskinen. Og det viste resultater ret hurtigt.

Første ETC løb på Argon banen var en stor oplevelse for Team Frellsen. Den nye maskine føltes dejlig stram og Julius var glad for Hondaen, mens tiderne blev bedre og bedre med hjælp fra de to mekanikere, der løbende optimerede på opsætningen.

Dog blev det ikke til de store præstationer ellers på Argon, da vejret uheldigvis skiftede til tåge, så både træninger og et løb blev aflyst.

Næste ETC løb på Valencia banen, hvor Julius har kørt før med på sin KTM, Med Hondaen lykkedes det ham dog at forbedre sin tid herfra med hele 5 sekunder, som for alvor viser forskellen på de to maskiner.

Desværre var heldet med vejret ikke meget bedre her end ved første løb, og grundet blæst blev næsten alle træningerne aflyst.

Men Julius kørte stadig op mod de bedste U16 moto 3 kørere i verden ved ETC løbet, og her var det meget positivt at se, at danskeren kun var 2 sekunder bag løbets vinder Maximo, som er meget hurtig i år.

Og ved at kigge på data, kunne analytikeren sammensætte de teoretisk bedste omgange for Julius, som ville have resulteret i et knebent forspring på 0,3 sekunder til Maximo. Så på sin bedste dag, er Julius med helt i toppen.

Imellem Jul og nytår (27-30.12.2023) kørte Julius med Diago (Dorna træneren) sammen med udvalgte kørere til NTC og havde fire gode dage med god læring og fart. En rigtig god dansk ven af Julius, Anton Eilersen (#6), var også med til træningen.

I år kører NTC også på Honda NSF 250R (standart motor) cykler, så det var en fin mulighed for at lære af hinanden.

Fra den 13.01.2024 til den 21.01.2024 var Julius igen i Spanien og træne, Denne tur var tænkt på små baner, hvor han kører Super Motart 450, Bucci 190, Honda NSF 250R, og på sin KTM 250 cykler, og kun med sin far som mekaniker.

Desværre havde Julius her et styrt, som gjorde, at han brækkede sit højre kraveben, da han kørte med nogle VM Moto 3 kørere.

Så Julius træner i øjeblikket på sin indendørs cykel mens kravebenet gror sammen, mens planen er, at han skal køre på Valencia banen igen den 6. – 9. februar.