Første år med Thy Masters Open
Af Steen Pedersen
MC-afdelingen af Thy Motorsport havde 28.-30. april med Michael Møller Pedersen i spidsen sat et stort stævne op for mini-RR.
Der var lagt op til, at man fra hele Norden kunne tage imod 80-100 deltagere, hvor alt var klappet og klaret med mad, overnatning og pit-forhold og ikke mindst masser af køretid. Der var også gjort plads til at indsluse kørere, som pt. var uden licens.
Tre dage med alt for godt en tusse, kan vist godt måle sig med prisen for at tage til Sydspanien. Nå ja vejret er jo en anelse mere ”rustikt” her i Danmark, men på den anden side er forholdene her også dem, man ofte vil møde til løb her i norden og i den nordlige ende af Europa.
Hele 8 klasser blev åbnet, dog blev det ikke helt til det ønskede deltagerantal. Men det har ikke bremset ambitionen fremadrettet og planerne for fortsat at gøre flere af denne slags tiltag for at fremme sporten.
Enkelte ”udlændinge” dukkede dog op i form af 2 nordmænd, 2 sjællændere og 3 sønderjyder. 2 tilmeldte svenskere udeblev desværre.
Øvrige deltagere var ”næsten” lokale fra nord-, midt- og vestjylland. De mødtes af stort set solrigt vejr, bortset fra lørdag morgen og frem til 10-tiden, hvor nattens regn gav mulighed for lidt regnvejrstræning. En uvurderlig evne at have – kørsel i vådt føre. Det viser al erfaring gennem årene, så bare ud at rulle…
Formålet med løbsweekenden var at afprøve rammerne som tillader at dyrke mini Road Racing som familiesport, samtidig med at sportslige rammer og klasser lever op til internationale standarder, og giver grobund for unge talenter, fortæller Michael, som samtidig gav en stor tak til alle de frivillige og særligt dem fra Århus Motor Klub, der stillede talrigt op med officials og tidtagere. Stor tak til dem.
DMU’s talent- og elitegruppe var godt repræsenteret ved Oliver Svendsen, Julius Frellsen, Markus Storm og Anton Eilersen. Det betød gode muligheder for mindre erfarne kørere rigtig at få lært noget og kigget gode race-linier ud på banen.
Kender man ikke Thy-banen, bør den lægges ind i kalenderen, hvis muligheden kommer. Den er rigtig fed og stiller udfordrende krav til både nye og erfarne kørere. På en supersport 300 racer er den lidt lille i visse sektioner, men den fungerer og giver masser træning og køretid til en pris, der ikke kan matches på de større baner.
At der var oplevelser at nyde, selv med få tilmeldte, giver Michael udtryk for her:
– Vi skrev historie med Danmarks første løb for elektriske motorcykler på asfalt, og det var ikke uden ”spænding”…. Hø hø hø…. Men jo, selvom der kun var tre til start, var det faktisk et par sjove løb at følge.
– Ved starten havde de to rutinerede herrer bildt den forholdsvis nye og urutinerede Anna ind, at hun først måtte køre, når det grønne lys tændte. De andre satte jo i gang, da det røde lys slukkede, så da det gik op for hende, at de havde narret hende, satte hun lydløst i gang, kun overdøvet af et “årh pis..!” Inde fra hjelmen.
Overordnet set var det en god oplevelse at prøve noget andet for RR-sporten og mini i særdeleshed.