Hvem skal køre EM i Vojens?

Lørdag eftermiddag køres der om fem pladser til årets EM serie. Danmark har fire kørere med i ungarske Nagyhalasz, og som en særlig motivation gælder det om at sikre sig en plads, når Vojens Speedway Center fejrer indledningen til en ny æra – med EM seriens 3. afdeling – lørdag den 10. august.

Af Ib Søby

Peter Kildemand, Michael Jepsen Jensen, Anders Thomsen, og reserven Bjarne Pedersen, øjner muligheden for at være til start i august, når et talstærkt publikum bliver vidner til genoplivningen af Vojens Speedway Center. Både kørere, officials, presse, og især publikum, vil føle det særlige, at man sammen er med til at skrive et stykke dansk speedwayhistorie.

Europamester Leon Madsen, og sidste års nummer fire, Mikkel Michelsen, er allerede kvalificeret til EM serien, der inden den historiske begivenhed i Vojens, har kørt to afdelinger i tyske Güstrow og polske Torun. Dermed kan løbet i Vojens også give en kraftig indikation om, hvor årets EM medaljer skal placeres. Efter lørdag den 10. august mangler nemlig kun sidste afdeling i Chrozow ved Katowice i Polen.

Siden den polske organisator One Sport i 2012 overtog driften af EM serien – i samarbejde med FIM Europe – har både serien og selv EM titlen fået et gevaldigt løft, og en langt mere markant betydning i det internationale speedway miljø. Nok er grandprix serien om verdensmesterskabet det ypperste, men i kraft af One Sports tv aftale med Eurosport, og dermed transmission i over 70 lande, er EM serien blevet uhyre vigtig.

I 2016 reddede Nicki Pedersen sin sæson med EM titlen, og i fjor opnåede Leon Madsen sit internationale gennembrud ved at sikre sig titlen, i kraft af en storslået sejr i sidste afdeling.

Speedway-historisk kan man tale om tre faser i EM regi. Allerede i 1955 blev norske Henry Andersen sportens første europamester, for i årene fra 1955 til 1975 var EM titlen en del af det daværende kvalifikationssystem, frem mod den årlige VM finale. Derfor kan man fx på den gamle EM liste finde den New Zealandske legende Ivan Mauger.

I 2001 genoptog FIM Europe – dengang UEM – serien som en selvstændig turnering med tjekkiske Bohumil Brhel som mester. Det var også i det regi, at danske Jesper B. Monberg sejrede i 2005. Da One sport overtog i 2012 var det pudsigt nok en anden tjekke som sejrede, nemlig Ales Dryml. I nyere tid har også Emil Saytfudinov, Martin Vaclulik og Andrs Lebedevs kunnet smykke sig med EM titlen.

Set på den nedenstående startliste bliver der ingen lette heats på lørdag i Ungarn. Det er et stærkt felt, hvor danskerne godt kan blive mast til gullasch, af hårde negle som Jurica Pavlic, Smolinski, Lebedevs, Miedzinski, eller Grigori Laguta.
Den 300 meter lange bane ligger 250 kilometer øst for Budapest, i nærheden af Debrecen, og det er noget af en køretur for danskerne, men det er der de skal igennem nåleøjet, for at finde vejen til Vojens.

Feltet i Ungarn:
1.   Martin Smolinski, Tyskland
2.   Sergey Logatchev, Rusland
3.   Roland Kovacs, Ungarn
4.   David Bellego, Frankrig
5.   Peter Kildemand, Danmark
6.   Anders Thomsen, Danmark
7.   Andzejs Lebedevs , Letland
8.   Adrian Miedziński, Polen
9.   Michael Jepsen Jensen, Danmark
10. Andrei Kudriashov, Rusland
11. Paweł Przedpełski, Polen
12. Vaclav Milik, Tjekkiet
13. Kacper Woryna, Polen
14. Bartosz Smektała,Polen
15. Grigory Laguta, Rusland
16. Jurica Pavlic, Kroatien
R1. Bjarne Pedersen, Danmark
R2. Tobiasz Musielak, Polen

De fem bedste kvalificerer sig til EM serien, hvor Leon Madsen og Mikkel Michelsen, Danmark, Robert Lambert, England, Jaroslaw Hampel, Polen og Antonio Lindbäck, Sverige, allerede er kvalificeret i kraft af sidste års placering.
I næste uge uddeles fem permanente wildcards, ligesom hvert af de fire EM løb har ét wildcard.

EM serien 2019:
13. juli, Güstrow, Tyskland
27. juli, Torun, Polen
10. aug. Vojens, Danmark
28. sep. Chorzow, Polen
Læs mere på speedwayeuro.com