Julehilsen fra DMU’s formand

Så fik vi afsluttet endnu en sæson, hvor vi nok alle troede og håbede på at vende tilbage til normalen efter corona.

Sådan blev det dog ikke helt. Pludselig kunne vi det sidste halve år for alvor mærke konsekvenserne af krigen i Ukraine med inflation og energikrise i hele Europa.

Trods usikkerheden er løbssæsonen heldigvis blevet afviklet på normal vis, og vi har igen i år set mange kørere ude i klubberne på indslusningslicens. Derfor skal der også lyde en kæmpe ros og tak til klubberne for at give kørerne og medlemmerne en masse gode oplevelser gennem hele 2022.

Nu nærmer vi os 2023 og kan allerede nu meddele, at licenspriserne forbliver de samme næste år, og at vi håber, at endnu flere kørere vil komme til på det billige indslusningslicens.

Men der kommer skam også nye tiltag næste år. Blandt andet fjernes klubbernes kontingentbidrag til DMU for de medlemmer, der ikke kører, men har en rolle som official i klubben. Udover dette, er det også stadig muligt for klubberne at oprette støttemedlemskaber, hvor der heller ikke betales kontingentbidrag til DMU.

Medlemstilvæksten er et konstant fokus for meget af indsatsen i DMU. Derfor er vi også glade for etableringen af DMU’s nye udvalg for Kvinder og Piger i Motorsport i 2022, som vil arbejde videre med flere tiltag næste år, så endnu flere kvinder og piger har lyst til at blive en del af fællesskaberne i DMU.

På miljøfronten fortsætter vi også arbejdet. Her er der blandt andet lavet et helt særskilt afsnit på DMU’s hjemmeside med masser af info og ikke mindst gode råd og vejledninger for klubberne som hjælp til den samlede indsats indenfor miljø, bæredygtighed og biodiversitet.

Vi kan ikke komme udenom, at vi bliver nødt til at være proaktive på miljøfronten, for samfundet og politikere vil uden tvivl øge kravene alle steder, også for motorsporten. Derfor er det også blevet besluttet at følge eksemplet fra blandt andet Tyskland og Holland, så det ikke længere er tilladt at benytte afrivningsglas uden opsamler for at mindske mængden af plastik i naturen.

2022 blev også et markant år for speedway. Vojens Speedway Center afholdt vanligt et flot Grand Prix og afholdte også en fire-dages speedwayfest med Speedway of Nations. Det krævede en enorm indsats for alle involverede, så også en stor ros til alle jer.

Speedway Ligaen gik live med sin egen streamingplatform, og selvom der var opstartsvanskeligheder, er vi glade for, at streamingen forsætter i 2023. Også stor ros til alle ligaklubberne, samarbejdspartnere og de administrative kræfter for at sparke platformen i gang.

Og vi håber naturligvis, at endnu flere vil tegne abonnement for at støtte ligaklubberne og kørerne. Vi kan aldrig love, at der ikke sker fejl ved liveudsendelser, men vi kan love, at Speedway Ligaens overskud fra streamingen fordeles ligeligt til ligaklubberne og den fortsatte udvikling af nye tiltag for ligaen.

Hans Nielsen indstillede også karrieren som speedwaylandstræner efter seks år på posten. Hans skal have en enorm tak for sit dedikerede arbejde og de gode danske resultater de seneste år. I forlængelse heraf kan vi også byde den verdenskendte Nicki Pedersen velkommen i rollen som ny speedwaylandstræner for DMU fra 1. januar 2023, og vi glæder os til at se, hvilke resultater, samarbejdet vil kaste af sig.

Motorbladet havde også sin sidste udgivelse i 2022. Selvom det nok har været en fast bestanddel for mange i DMU, må vi erkende, at nyhedsstrømmen flytter sig for hurtigt i dag, til at der er nok læsere, frivillige skribenter og annoncører til at holde bladet i live. Derfor vil vi fokusere mere på et strømlinet flow af nyheder på DMU’s andre kanaler, som hjemmeside og sociale medier.

Vi ved allerede nu, at 2023 bliver et travlt år. Klubberne har masser af aktiviteter, landsholdene skal igen rejse verden rundt og vi afholder også nogle internationale mesterskaber herhjemme i Danmark.

Men vi ser også ind i en udskiftning af vores digitale systemer. Mange har nok oplevet besvær ved at købe medlemskab og licens gennem årerne, for det kan være en svær øvelse for nye såvel som erfarne medlemmer i DMU.

Selvom vi må leve med vores system lidt endnu, er der allerede lavet en masse forarbejde til et nyt system. Der er stadig lang vej endnu, men vi mener at have fundet den helt rette samarbejdspartner, så systemet kan blive klargjort gennem 2023, og så vi står klar med et nyt system til 2024, der vil gøre en lang række ting lettere for både klubberne, medlemmerne, kørerne og sekretariatet.

Der er en lang række andre indsatser og fremskridt, jeg ville kunne fremhæve, som er blevet gennemført i 2022 eller som der arbejdes videre på i 2023. Meget af dette arbejde ligger ude i DMU’s udvalg samt seks Sportskommissioner, som alle skal have en KÆMPE tak for deres frivillige arbejde med at udvikle sportsgrenene og planlægge sæsonen.

I disse travle og usikre tider er frivillighed ikke en selvfølge, så jeg vil da også opfordre alle medlemmer af DMU til at huske at sige tak for indsatsen, hvis du møder en af de frivillige i DMU, om det så er en official, en klubformand eller en af medlemmerne i DMU’s udvalg eller sportskommissioner.

Dermed også en stor tak til DMU’s sekretariat for endnu en vellykket sæson, og ikke mindst en tak til resten af Hovedbestyrelsen for deres store frivillige arbejde.

Herfra vil jeg blot ønske jer alle en glædelig jul, et godt nytår og en god 2023-sæson.

Med venlig hilsen
Jørgen Bitsch
Formand, Danmarks Motor Union

Mød DMU’s Hovedbestyrelse

DMU’s Hovedbestyrelse består af Sportskommission-formanden fra hver sportsgren og medlemmerne fra forretningsudvalget. Hovedbestyrelsens medlemmer er frivillige og vælges af DMU’s klubber til at tage de politiske beslutningerne i unionen.

Formand
Jørgen Bitsch

Næstformand
Ole Hansen

HB medlem
Dennis Skytte

MX Formand
Anders Johansen

SPW Formand
Mette Bergenhagen

RR Formand
Jan Eriksen

Trial Formand
Hans Jørn Beck

Enduro Formand
Dan Uno

Aqua Formand
Helle Mølgaard