Til Road Race
Til forside

Julius Frellsen gør klar til ETC 2024

I sidste beretning fra Julius Frellsen, der er RR-talentkører i DMU, kunne man læse om hans brækkede kraveben han pådrog i starten af året. Nu er han tilbage på træningsbanen og gør klar til European Talent Cup.

Man kan således opleve Julius gennem sæsonen på hans Honda NSF 250R, der skulle indkøres forud løbene i år.

Dette forgik blot fem uger efter bruddet på kravebenet på Cartagene banen i Spanien under en track day, som var godt besøgt af velkendte ansigter fra ind- og udland.  Det gjorde bestemt ikke træningen mindre sjov, selvom det efterhånden tages meget alvorligt med den unge danskers racing-karriere.

Til træningen med indkøringen af Hondaen blev der optimeret på sædehøjde og længde, samt position af fodhviler. De små ting, som kan have en stor betydning.

Julius er som bekendt kommet ombord på teamet JEG, som for alvor har betydet en professionalisering af hans setup.

Blandt andet logger man data på alle træninger, som Julius kører, og korrigerer ofte hans kørerstil. Så Julius’ kørerforståelse vokser ligeligt med hans selvtillid.

Samtidig er JEG-racing et meget uformelt team, hvor der er godt humør, og altid tid til et godt grin. Også vigtigt for at holde gejsten oppe, når der igen skal ændres på tingene.

Efter test på Cartagena skulle Julius til officiel træning til European Talent Cup (ETC) på Misano banene i Italien.

Man må nemlig ikke træne ubegrænset, når man kører ETC. Derfor er der nogle officielle testdage, hvor det er tilladt at træne sammen med de andre kørere fra de aktuelle serier.

I disse dage er banen tilgængelig, hvor kun denne serie må kører. Det giver en masse tid med mulighed for at teste maskinen på netop denne bane.

Til træning blev der arbejdet med gearing, affjedring og geometri, og naturligvis linjer og mærker i alle sving.

Hvert sving på en racerbane har nemlig et, bremse-, dreje-, apex-, gas- og et exit-mærke, som hovedregel. Og i praksis kører man race på en kridtstreg, hvor det kan lade sig gøre, med samme bremse- og gas-punkter for hver omgang.

Det betyder, at omgangstiderne er meget ens, og det er ikke usædvanligt, at de tre hurtigste omgange på et pas, på 7 omgange, ligger inden for 1/100-dele af et sekund.

Efter syv omgange på banen skilles Julius’ maskine så ad og optimeres for at finde den bedste tid.

Her er der ofte op til seks mand i gang med at optimere maskinen efter bare få omgange på banen. Og hver gang Julius forbedrer sin kørerstil, så starter det hele forfra, da maskinen skal justeres ind til den nye kørerstil.

Så Julius føler sig godt klædt på til ETC 2024, som han skal køre sammen med to franske kørere på JEG-racing teamet. Her er de oppe mod 42 andre kørere fra hele verden og det ser han meget frem til. Imens venter Julius på, at den næste træning bliver planlagt om kort tid.

Dernæst er planen også, at Julius flytter til Spanien efter endt 9. klassetrin, om få måneder, og giver sin RR-karriere 100% fokus, sammen med det franske team JEG-racing.