Nyttig info om motocross

På denne side finder du nyttige info om at køre løb i motocross.

Klik gerne menupunkterne igennem for neden, da du kan finde svar på mange relevante spørgsmål om sporten.

Kørernummer

Kørernumre

Når du deltager i løb, skal du have et kørernummer. Kørernummeret kan du reservere nemt og hurtigt i DMU’s medlemssystem.

Alle kørere har selv ansvaret for at få trykt mærker og skilte med eget kørernummer. Du kan spørge i din lokale klub om nogen kan anbefale en lokal skiltefabrikant.

Reservér kørernummer:

  • Log ind i medlemssystemet med dit licensnummer og kodeord, hvor du også bestiller licens.
  • Klik på fanebladet “Kørernummerbestilling”.
  • Du ser nu en oversigt over de forskellige kørernummerlister i motocross. Vælg listen for din klasse.
  • Du ser nu kørernumrene i din klasse. Røde numre er optaget, mens grønne numre kan reserveres.
  • Klik på det grønne nummer, du gerne vil have, og klik på “Ja, bestil”. Du vil få vist en dialogboks med skriften “Nummer er bestilt”.
  • Nummeret er nu dit på den pågældende liste.

Når du går tilbage til oversigten over kørernummerlisterne, vil du i en parentes se dit eller dine numre på listerne.

Kan man have mere end ét kørernummer?

Ja, man kan have et nummer på flere lister, hvis man eksempelvis både kører i B-klassen og i Old Boys, eller hvis man dyrker flere grene inden for motocross.

Vælg den rigtige liste med kørernumre:

Kører du begynder/laveffekt, 50cc, 80cc, 65cc eller 85cc, skal du have et nummer på Juniorlisten.

Kører du C125CMX1 eller CMX2, skal du have et nummer på C-listen.

Kører du Junior 125BMX1BMX2AMX1 eller AMX2, skal du have et nummer på A/B-listen.

Kører du Old Boys A30+, B30+, C30+ eller A/B/C50+, skal du have et nummer på Old Boys-listen.

Sportsgrenene sidevognquad og pitbike har hver deres liste.

Hvor længe beholder jeg mit kørernummer?

Køber du et klubmedlemskab hvert år, beholder du dit kørernummer.

Hvis du ikke køber klubmedlemskab til en ny sæson, modtager du d. 1. november en automatisk notifikation fra medlemssystemet, at du skal bekræfte dit kørernummer inden for 14 dage.

Bekræfter du dit nummer, så beholder du det. Bekræfter du ikke nummeret, bliver det frigivet efter fristen på 14 dage, så andre kørere kan reservere det.

Hvem har hvilke kørernumre?

I medlemssystemet kan du se indehaveren af et pågældende kørernummer. Klik blot på det optagede, røde nummer for at se navnet.

Jeg er stadig i tvivl?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt sportskoordinatoren i motocross Lea Kahlke Hansen på lkh@dmusport.dk eller 40 50 02 02 #3.

Oprykning i klasser

Oprykning i klasser i motocross

Reglerne for op- og nedrykning er beskrevet i MX-reglementet § 7.2.

Ønsker du at søge dispensation til op- eller nedrykning, skal det ske skriftligt. Send din ansøgning til lkh@dmusport.dk, hvorefter Sportsudvalg MX vil tage stilling til din ansægning, og du vil få svar inden for få dage.

Transponder Motocross

Transponder

Elektroniske X2 MX transpondere benyttes under DMU’s konkurrencer i motocross (undtagen laveffekt-klassen) til tidtagning, og som løbsdeltager skal der være monteret en transponder på din maskine.

DMU fører transpondere med en 1-års aktiveringsperiode til 920,00 kr. Leveringstid ca. 14 hverdage. Du kan købe din transponder i DMU’s medlemssystem under fanebladet Transponderbestilling. Ellers kan en transponder købes/bestilles via www.mylaps.com.

Transponderen er personlig, og efter køb skal man selv forny aktiveringsperioden hos udbyderen MYLAPS.

Ønsker man at forlænge transponderens aktiveringsperioden til 2 eller 5 år, skal man efter køb logge ind og forlænge perioden på sin MYLAPS-profil. Vejledning medfølger transponderen.

Log ind på MYLAPS hjemmeside her, hvor du også har adgang til dine resultater på Speedhive.

Den længere aktiveringsperiode kan også indstilles via aktiveringsprogrammet, der installeres på din egen computer og som kommunikerer med din Racekey.

Garanti

Garanti og forsikring hos MYLAPS dækker lige så længe, der er en gyldig aktiveringsperiode på transponderen.

Ny transponder / aktivering

Efter køb og modtagelse af din transponder skal transponderen oplades OG AKTIVERES VIA ”MYLAPS CONNECT”, inden transponderen er klar til brug.

Læs hele den vedlagte brugsanvisning (inden du ringer til DMU) – deri findes svar på mange spørgsmål. Der forefindes en guide til opladning og aktivering (fra MyLaps) i æsken, som transponderen kommer i.

Hvis din X2 transponder ikke virker og/eller blinker rødt i toppen samt den midterste lysdiode lyser, selvom den er fuldt opladt:

Brug DMU´s genaktiverings-guide i punktet nedenfor: Følges ved aktiveringen af transponderen fra ny (Husk at der ikke skal tilkøbes en aktiveringsperiode/abonnement på en ny transponder, da der altid medfølger minimum 1 års aktiveringsperiode fra ny).

Genaktivering

Ved aktivering af din transponder vælges/købes en bestemt aktiveringsperiode (1-, 3- eller 5 år). Dernæst er det vigtigt, at du efter den valgte aktiveringsperiode husker, at genaktivere din transponder løbende. Du kan via din bruger på MyLaps Connect se antal aktive dage tilbage i transponder før aktiveringsperioden udløber. Overholdes denne frist ikke, da vil din tranponder stoppe dens virkning, når aktiveringsperioden udløber.

Hvis din X2 transponder ikke virker længere og blinker hurtigt rødt i toppen samt den midterste lysdiode lyser selvom den er fuldt opladt: Hent DMU-guide til genaktivering af transponder

Forsendelse (ved reklamation/reparation)

Forsendelse i henhold til reklamation af din købte transponder via DMU´s online licens- og transponderbestilling er inden for de første seks måneder efter modtagelse betalt af producenten. Derefter vil alt forsendelse frem og tilbage mellem forbruger, DMU og MyLaps (i Holland) betales af forbrugeren selv. Medmindre forbrugeren kan bevise reklamationen skyldes en produktionsfejl, da kan forbrugeren benytte sig af den toårig reklamationsret (producenten betaler dermed fragt).

Forsendelsesblanket / reparationspapirer

Kontakt Kristian Lang ved ødelagt transponder for at få hjælp til at udfylde reparationspapirer samt indsende din ødelagte transponder:

E-mail: kristian_lang@mail.dk
Tlf. 40 27 83 13

Videresalg af din transponder

Du SKAL aflyse din transponder og dit navn deri via MyLaps Connect eller Flex Manager før salg og udlevering til ny ejer.

Inden du bruger din transponder

Du skal være sikker på, at du er registeret med de rigtige oplysninger i DMU’s løbskalender under dine tilmeldte løb. Ellers kan der opstå problemer med at registrere din tid under løbet med din transponder.

Når du logger ind i løbskalenderen og tilmelder dig et løb, skal du angive det rigtige kørernummer, maskinmærke, transpondernummer i forhold til den sportsgren og klasse, som du deltager i.

Rubrikkerne foroven under din løbstilmelding overfører dine oplysninger fra DMU’s medlemssystem. Er der fejl i oplysningerne, skal du logge ind i medlemssystemet og rette dem der, før du tilmelder dig løbet.

Vær særlig opmærksom på om følgende af dine oplysninger er angivet korrekt:

  • Navn
  • Licensnummer
  • Transpondernummer
  • Klub
  • Maskinmærke

Har du problemer med at rette dine oplysninger eller yderligere spørgsmål vedrørende transpondere, kontakt venligst DMU på: dmu@dmusport.dk