Ny klasse i Road Racing DM i 2020

I en række år har der været et hul i klasserne mellem Mini Road Racing og Supersport 600. Tidligere var 125 cc 2T det naturlige valg, men med udfasning af 2T maskiner har der ikke været en sådan mulighed.

Vi har haft stor glæde af Moto3, men desværre er det en meget dyr klasse at deltage i.

Derfor har både FIM og nationale unioner og promotorer arbejdet på at etablere en overgangsklasse, og med introduktionen af SSP300 klassen, har man ramt rigtigt.

I løbet af et par år har den vokset sig stor, og den er nu en vigtigt klasse for introduktion til de store maskiner. Klassen er med i både nationale mesterskaber som det svenske, i FIM Europa serier som Alpe Adria Cup og i DORNA serier.

Fra DMU har vi holdt øje med denne udvikling, og vi har nu besluttet, at klassen skal have sin egen DM serie fra 2020.

Der er allerede danske kørere, som deltager i klassen, hvor de klarer sig rigtigt godt, og de skal naturligvis ikke kun henvises til deltagelse i udenlandske eller internationale serier.

Maskinerne er grundlæggende standard gademaskiner, som ombygges til banebrug på samme måde, som det sker i SSP600 og SBK.

DMU er ved at udarbejde det tekniske reglement, men vi kan allerede nu sige, at det kommer til at ligge tæt op ad FIM reglementet for klassen (FIM SBK-SSP-SSP300 reglement kapitel 2.7). Det betyder at følgende maskiner kan deltage:

– Honda CBR500R
– Kawasaki Ninja 300 (EX300)
– Kawasaki Ninja 400 (EX400)
– KTM RC390
– KTM RC390R
– Yamaha YZF-R3 (Euro 3)
– Yamaha YZF-R3A (Euro 4)
– Yamaha YZF-R3 2019 (Euro 3 and 4)

Vi regner med, at klassen hurtigt vil blive populær, så vi kan få et godt felt opbygget til DM.