Inddrag video i klubbens kommunikation

Video formatet er alle vegne, og med god grund. I rigtig mange tilfælde er video det letteste medieformat at ”fordøje” grundet kombinationen af lyd og billeder – og evt. tekst.

Det gør video til det oplagte format for jer som klub, hvis I skal forklare ting til jeres medlemmer eller hvis I skal tiltrække nye medlemmer, samt interessen fra sponsorer, samarbejdspartnere og lokalmiljøet.

Dertil er kameraerne i smartphones blevet så gode, at videooptagelserne uden problemer kan bruges til alle slags formål.

Så hvad afholder mange fra at kaste sig ud i videoproduktion?

Hvis I ikke benytter video i jeres klub allerede, er det sikkert fordi, at:

  1. Tiden eller ressourcerne er knappe,
  2. Idéerne mangler til at lave gode videoer,
  3. Eller erfaringen mangler og man ved ikke, hvor man skal starte.

Den gode nyhed er, at man med tiden finder ud af, at alle tre udfordringer faktisk ikke er så store endda. Og heldigvis må man sige, at motorsporten over en bred kam giver mange og unikke muligheder for at lave spændende, actionfyldte videoer.

Det vigtigste er bare at komme i gang og have i baghovedet, at dine videoer bliver bedre og bedre med tiden, des mere du filmer, klipper og øver dig. Det hele starter med din første video!

Skal man lave alt på video?

Svaret er nej. Video er rigtig godt til at fortælle historier og give en samlet oplevelse, f.eks. af at gå til motorsport.

Derfor er video godt at bruge for at vise, hvordan det ser ud, når man kører i forskellige aldersgrupper; eller vise, hvordan klubben summer af liv og glade ansigter i højsæsonen; eller til at fremhæve personer, der fortæller om klubben eller sporten.

Video er ”dynamisk”, fordi indholdet bare kører derud af. Men nogle gange er der også behov ”statisk” indhold såsom tekst, f.eks. hvis man har en liste med opgaver eller skal følge en manual osv., hvor der er behov for at gå frem og tilbage i informationen og holde et samlet overblik.

Hvordan kommer du i gang med video?

Video er som sagt noget, man skal øve sig på. Det gælder både i forhold til at holde smartphonen rigtig; stå det rigtige sted; samt at få øje for de gode historier i hverdagen, som vil tage sig godt ud på video.

Det er bestemt også en fordel at være flere involveret, som kan komme med input, da særligt forskellige aldersgrupper vil have forskellige interesser i forhold til temaerne i videoerne.

På DGI’s hjemmeside kan du finde et grundigt kursus – selvfølgelig i video-format – hvor en ekspert gennemgår alle aspekter af videoproduktion til foreninger. Lige fra forberedelsen til at lægge videoen op på sociale medier. Du kan finde kurset her.