Er jeres klub synlig lokalt?

Det er ikke lige så let at starte til motorsport som til andre sportsgrene. En ting er prisen og den generelle interesse for sporten. Men som motorsportsklub har man en udfordring mere, nemlig synligheden.

Det er ikke svært at finde idrætstilbud de fleste steder i Danmark. Der er masser af fodboldbaner, svømmecentre og idrætshaller enten i eller tæt på byerne. Så disse får automatisk en masse synlighed og er øverst i de lokales bevidsthed, når de tænker på at starte til en sport.

Motorsportsanlæg ligger ofte længere ude, og det giver et langt større behov, at man som klub gør sig synlig i lokalmiljøet.

Det er rigtigt, at motorsport ikke er den mest populære sport i Danmark, og den kommer nok aldrig til at måle sig med fodbold eller håndbold.

Men en øget interesse for sporten og flere medlemmer kommer i første omgang kun, hvis man som barn, ung, voksen eller forælder er bevidst om, at der i det hele taget ligger en motorbane i nærheden.

For hvordan ville man ellers se det som en reel mulighed at begynde til sporten?

Medlemmerne kommer ikke af sig selv

For år tilbage, inden det store udbud af digital underholdning og andre interesser, ledte folk aktivt efter fritidsaktiviteter. Den tendens er blevet betydelig mindre, og derfor er det generelt blevet sværere for alle idrætsklubber at få medlemmer.

I mange år har man også talt om ”fjernsyns-effekten”, men alle statistikker peger i dag på, at meget medieeksponering gennem elitesport nærmest ikke har nogen effekt på, at nye starter til en sport.

Om man vil det eller ej, så er alle idrætsklubber i konkurrence med hinanden til dagligt. Derfor gælder det i høj grad om at vise, hvad man tilbyder i sin klub i form af at dyrke sporten og det sociale fællesskab. Om det så er på Facebook, klubbens hjemmeside, til åbent hus eller med en stand ved de lokale byfester.

Og man skal gøre det gennem hele sæsonen for at være sikker på, at man fanger folks opmærksom lige i den periode, hvor de har interessen for at melde sig ind i en sportsklub.

Her er det godt at stille sig selv spørgsmålene: Hvordan ser min klub ud udefra? Virker den indbydende for nye medlemmer? Og kan man finde alle informationer hurtigt og nemt for at starte i klubben?

For med de briller på kan det være en stor hjælp til at kommunikere mere og aktivt på f.eks. sociale medier og tilpasse sin klubs hjemmeside, så der er noget indhold specifikt til nye potentielle medlemmer.

Vi kender nok alle sammen, at vi helst ikke vil lede for længe efter relevante oplysninger. Og her er det vigtigt at huske, at nye (potentielle) medlemmer skal tilgodeses i højere grad end jeres erfarne medlemmer, hvis man skal fastholde deres interesse.

Find inspiration og materialer

På DMU’s hjemmeside (dmusport.dk/klubdrift/marketing-til-klubber) ligger en lang række materialer, guides og inspiration til, hvordan I kan skrue op for klub-kommunikationen, både på jeres hjemmeside, sociale medier og i lokalpressen, så I kan vise fordelene ved at være medlem hos jer overfor de lokale.