Indsatsen for at bevare Kærbymosebanen

De frivillige i Fyens Motor Sport og Asfalt Sport Fyn har arbejdet hårdt med ambitionen om at lave et af de bedste motorsportsanlæg centralt i Danmark.

Desværre er al køreraktivitet stoppet, da nye krav til anlæggets miljøgodkendelse nu vil koste Fyens Motor Sport flere hundredetusinde kroner.

Fyens Motor Sport (FMS) er et pragteksempel på det stærke foreningsliv, der er i Danmark. Klubben har eksisteret i næsten 100 år og i mange år uden en fast bane. Derfor var glæden også stor, da klubben blev ejer af jorden ved Kærbymose mellem en motorvej og en skydebane til et nyt, velbygget motorsportsanlæg.

Alle kræfter er blevet sat ind med tusindvis af mandetimer fra de frivillige i FMS og Asfalt Sport Fyn. Resultatet er blevet et af Danmarks måske bedste alsidige motorsportsanlæg, hvor man b.la. kan gå til eller opleve motocross, road racing, supermotard og gokart.

– Fyens Motor Sport har haft store ambitioner med anlægget og det kan man se, når man står her i dag. På en træningsdag kan du se motocross på den ene side og asfaltsport på den anden, mens en del af anlægget også er udlejet til gokart. Så det er blevet et rigtigt epicenter for dem, der elsker at dyrke og se motorsport.

– Anlægget har gode faciliteter og tiltrækker folk fra Jylland og Sjælland, ligesom det danske landshold i motocross træner på banen. Vi får meget ros for anlægget, som vi kan være stolte af lokalt, fortæller Louise Laustsen, der er vokset op med motorsport og er medlem af FMS med to drenge, der kører motocross.

Nye store udgifter for klubben

Etableringen af banen og det nødvendige miljøarbejde har været undervejs i årevis, og FMS har fulgt alle anvisninger i forhold til lokalplanen og deres miljøgodkendelse. Desværre har en række klager betydet, at Planklagenævnet har udstedt nye krav til klubbens miljøarbejde for at kunne bruge anlægget.

Sagen har trukket ud, og trods stor hjælp fra Odense Kommune, har Planklagenævnet ikke modtaget alle oplysninger, der kunne have gjort klubbens arbejde med de nye krav meget lettere. Det har også betydet, at klubben som ejer af jorden selv skal finansiere en ny VVM-rapport til flere hundredetusinde kroner.

– Det er en rigtig ærgerlig situation, hvor det er svært at stille noget op som en almindelig sportsklub. Vi er allerede underlagt mange forskellige miljøkrav bl.a. begrænsede dage og tidspunkter at bruge banen på, tilladte støjniveauer og naturligvis miljørigtig etablering af banen med hensyn til dyr og planter. Alt sammen noget, som vi selvfølgelig overholder og kan håndtere i klubben.

– Vi har fulgt alle anvisninger i vores miljøarbejde og hvis vi skal bruge en fodboldreference, kan man sige, at efter vores enorme arbejde med at ”kridte banen op, så har myndighederne flyttet målstolperne”. Det alene bliver dyrt, men godkendelsen af arbejdet kræver også en ny VVM-rapport, udarbejdet af ingeniører og rådgivere, og tilsammen er det en enorm udgift for en sportsklub, fortæller Louise Laustsen.

Opbakning til Kærbymosebanen

Lokalt ved man efterhånden, at Kærbymosebanen er lukket i øjeblikket. Det har været en lang proces for kørere og medlemmer, der har glædet sig til at bruge anlægget efter de mange frivillige arbejdstimer. Heldigvis er der opbakning til baneanlægget fra flere sider, som giver klubben forhåbninger.

– Vi kan ikke sætte ord på, hvor glade vi er for al opbakningen. Vi har allerede fået flere støttemedlemmer og midler gennem en landsdækkende indsamling i motorsportsmiljøet – og her tæller hver en krone. Dertil har Danmarks Motor Union og Danmarks Idrætsforbund sideløbende været inde over sagen. Men vi er også rigtig glade for opbakningen lokalpolitisk og hos kommunen, som virkelig ønsker en lokal klub som FMS, der kan tilbyde et stærkt fællesskab og rigtig gode faciliteter for alle i motorsportsmiljøet. Det gør også, at vi i samarbejde med alle parter fortsætter indsatsen for at bevare Kærbymosebanen, afslutter Louise Laustsen.

I kan støtte FMS i deres indsats her