Pas på svindlere i sommerperioden
Ferieperioder er højsæson for bedrageri-sager, da medarbejdere og frivillige i organisationer ofte er afskåret fra jævnlig kontakt med hinanden, og det udnytter svindlerne.
Hold derfor et vågent – og skeptisk – øje med mails fra formænd eller andre i forbundet, som pludselig beder om at få overført et større eller mindre pengebeløb.
Er ulykken sket, så reager hurtigt ved at kontakte politiet og banken. Måske kan I nå at stoppe overførslen.
Typiske kendetegn på svindelmails:
1. Personlig stilet. Svindleren har gjort sit forarbejde og har stilet e-mailen personligt med det rigtige navn. Typisk vil afsenderen være formanden, et bestyrelsesmedlem i foreningen eller en kasserer.
2. Det haster. Svindleren opstiller typisk en meget kort tidsfrist for overførslen og spørge, om modtageren har tid til at overføre betalingen nu-og-her.
3. Udenlandske beløb. Svindleren vil typisk bede om beløb i udenlandsk valuta. Der er ofte tale om EURO eller Britiske Pund.
4. Kort og kontant. En bedragerisk e-mail vil oftest være kortfattet og holde sig til pointen: at der skal overføres nogle penge hurtigt.
5. Mærkelige formuleringer og fejl. Ofte bærer svindlermails præg af at have været gennem et oversættelsesprogram.
6. Fortsætter korrespondancen. Svarer du på mailen, vil gerningspersonen indgå i en korrespondance med dig og typisk følge op med oplysninger om de kontooplysninger, der ønskes overført penge til.