Velkommen til en ny sæson i Quad
Foråret er over os, træningen er i gang og snart tager vi hul på dette års løbsserier i quad.
Sportskommission MX har lavet et par mindre ændringer i reglementet siden det blev offentliggjort før jul, og dem vil vi lige vil gøre opmærksom på her. Derudover er det ingen skade til at blive mindet om nogle af de ting, som har stået i reglementet længe, men som nogle af os måske har glemt.
Og så er der masser af løb i kalenderen til de små quadkørere – lad os starte med dem!
Flere løb til de små og de unge
Quad Begynder 50cc, Quad Micro 100cc og Quad Mini 100cc Vario kører med ved soloers DM Micro og DMU Yamaha Kids Cup. Det er 9 løb igennem sæsonen for de små, som kommer vidt omkring i landet; fra Melby til Mors og en masse derimellem. Anmeldelsesgebyret vil være det samme for quad som for de tohjulede ved disse løb.
Quad Minigear 250cc B/C får mulighed for at deltage i ATK-træningsdagene i Møldrup d. 1. april og på Amager d. 26. august.
DM-serie med 5 afdelinger
Herning Motocross har sagt ja til at afvikle DM-afdelingen for de store klasser d. 24. juni, så nu er der 5 afdelinger i kalenderen til 500 A/B og Old Boys, og ligeledes til Minigear 250 B/C og C 450/500, som kører Cup.
Du tjekkede selvfølgelig op på det nye reglement, da vi lagde det på hjemmesiden før jul, så du er allerede OBS på de ændringer, der er blevet lavet. Men vi minder alligevel lige om:
Max cc er max cc
I 2023-reglementet har vi fjernet reglen om + 3 % for maxiklassernes slagvolumen. Det vil sige, at hvis max cc er 500cc, så er det 500cc – og ikke mere end det.
Licens til den klasse, du skal køre
Det der førhen hed en Micro/Mini-licens, er blevet opdelt i en Microlicens og en Minilicens. For at køre Micro, skal du have en Microlicens, og for at køre Mini, skal du have en Minilicens. Nemt og logisk.
Reglementsændringer siden årsskiftet
I afsnit K.2 er max cc for Quad C 450/500-klassen ændret fra 450cc til 500cc. Det var en fejl, at der stod max 450cc, for i overensstemmelse med klassens navn må der selvfølgelig køres på maskiner op til 500cc i denne klasse.
I afsnit K.2 er fjernet beskrivelsen af, at maskinerne i 500 A/B- og Old Boys-klassen kan have 1 eller 2 cylindere. Maskinerne må kun have 1 cylinder, hvilket også er i overensstemmelse med FIM’s internationale reglement.
Ændringerne er godkendt af DMU’s Juraudvalg og træder i kraft 14 dage fra offentliggørelse på dmusport.dk, dvs. d. 5. april.
Det opdaterede MX-reglement kan findes på DMU’s hjemmeside her.