Hvorfor markedsføre jeres klub?

Der er flere grunde til at markedsføre jeres klub i lokalområdet. I første omgang kan det betyde flere medlemmer og frivillige, men der er også andre interessante målgrupper, som I kan nå ud til.

Det er en god idé at gøre sig tanker om sin markedsføring og være opmærksom på de informationer, I kan give om jeres klub. Markedsføring handler ganske enkelt om at få opmærksomhed samt at opnå den ønskede reaktion fra sin målgruppe. Derfor bør man også tilpasse sine budskaber til sine målgrupper.

Hver klub har sine helt egne forudsætninger og behov for at lave markedsføring, og et godt sted at starte er oftest på de sociale medier og klubbens hjemmeside. Her bør man løbende lave flere typer opslag og nyheder, der er interessante i forskellige sammenhænge.

Hvilke målgrupper har vi?

Gør jeg tanker om, hvilke specifikke målgrupper, I ønsker at nå, og hvorfor. På den måde kan I lave en overordnet strategi og uddele ansvaret til personer, der hver især eks. laver opslag på Facebook, nyheder på hjemmesiden, sender mails og pressemeddelelser til lokalmedierne, udsender nyhedsbreve osv.

Det kan være, at I vil nå:

  • Forældre til børn med interesse motorsport, hvor man lægger vægt på, at man trygt kan dyrke motorsport i sikre rammer.
  • Enlige forældre uden viden om motorcykler, der skal vide, at man altid kan finde hjælp og vejledning i klubben.
  • Familier, der som alternativ til at gå i forlystelsesparken eller i biografen kunne være interesseret i at se et løb, komme med til åbent hus eller bare opleve en træningsdag.
  • Unge, voksne og skoleelever, der interesserer sig for ekstremsport, motorcykler eller maskiner, der skal vide, at jeres klub tilbyder et fællesskab, som de kan være en del af.
  • Mulige frivillige blandt jeres medlemmer, som skal have personlig kontakt, præcise anvisninger og synlig ros for at gøre det frivillige arbejde sjovt og meningsfyldt.
  • Journalister, der ville kunne skrive en god lokalhistorie om klubben, et talentfuldt medlem eller jeres seje frivillige, da motorsport trods alt er mere speciel end fodbold og håndbold.
  • Sponsorer, der ønsker eksponering og synlighed, hvor I aktivt og løbende kan vise på tværs af jeres medier, at de vil blive fremhævet og takket i løbet af sæsonen for deres støtte.

Meget af dette kan gøres på jeres egne medier som Facebook og hjemmesiden, mens andre målgrupper skal nås med direkte kontakt og henvendelse gennem medlemmernes netværk. Det er bedre at henvende sig til journalister og sponsorer løbende på mail og telefon, så de altid føler, at I står til rådighed for dem.

Find materialer på dmusport.dk/klubdrift

På DMU’s hjemmeside finder I som klub flere materialer, der kan hjælpe jeres markedsføring. Der ligger en opdateret guide med inspiration og gode ideer til jeres indsats på sociale medier, hvori der også er en guide til facebook-annoncering.

Dertil finder I skabeloner til forskellige pressemeddelelser i forbindelse med åbent hus, miljørenoveringer i klubben og hvis klubben afholder internationale mesterskaber.

Husk, at I altid kan kontakte Lukas Winther på DMU’s sekretariat på lw@dmusport.dk, hvis I ønsker sparring til markedsføringen, eller hvis I ønsker hjælp til at komme i gang med facebook-annoncering og lignende.