Nye Klasser i 85cc Turneringen

Nye klasser (se desuden artiklen fra sidste år)

190cc

Efter den seneste udmelding fra FIM, hvor der bliver indført en ny 190cc klasse i SGP-serien (SGP4) med et test event i Målilla allerede her i 2023, har det givet anledning til at sportskommissionen har rystet posen i vores turnering.

SK har besluttet, at det fra 2023 bliver tilladt at deltage i ”85cc” Danmarksturneringen på en 190cc maskine.

Der er blevet testet et par maskiner på udvalgte baner, og der er blevet gjort mange gode erfaringer, og SK har store forventninger til maskinen i fremtiden, da den burde være mere letkørt, med sit større moment ved lave omdrejninger og lettere tilgængelighed af motorer.

Desuden er 2-takts motorer så småt på vej på retræte på internationalt plan pga. motorkonstruktionen der brænder olie af, så derfor er det naturligt at DMU også følger med i den retning.

85cc-klassen vil ikke blive lukket, men vil fortsætte som sædvanligt med bl.a. YGT i Holsted i år.

Vi afventer stadig et teknisk reglement fra FIM, men det burde være på trapperne.

Læs nyheden fra FIM her

El-Speedway
Sportskommissionen kan desuden meddele, at det fra 2023 også vil blive tilladt at deltage i ”85cc” Danmarksturneringen på en El-Speedway maskine.

I første omgang er det systemet fra E-Racing, der er godkendt til deltagelse i turneringen, men vi byder andre producenter velkommen, så længe de lever op til de tekniske og sikkerhedsmæssige krav.
2022 var en testsæson, hvor der blev kørt rigtig mange omgange på el-maskinen, og SK har nu vurderet at der, takket være et tæt samarbejde med Michel Riis og Marco Hansen fra E-Racing, er kommet en rigtig god og kontrollerbar løsning på at indføre el i den Danske Speedway turnering.
Hele kittet er blevet testet i en motor-bænk og er blevet indstillet til at passe med en helt standard Suzuki 85cc maskinen (og altså ikke en optimeret 85’er). Der vil i løbet af sæsonen blive holdt øje med hvor konkurrencedygtig den er, og hvis det viser sig, at den er for hurtig eller for langsom, kan der blive lavet løbende justeringer.

Udover at deltage i turneringen ser SK også el som en mulighed for dels at bidrage til en bæredygtig omstilling, og dels at tiltrække en ny gruppe at interesserede, der måske ikke er vokset op med benzin i baghaven, og ikke ved hvordan man justerer karburator eller ventiler.

For yderligere info se E-Racings hjemmeside.